Jaarrekeningen inhoudsopgave

Jaarrekeningen

U kunt verschillende varianten van een jaarrekening bestellen

Originele jaarrekeningen
Een originele jaarrekening is een digitale (ingescande) versie van de papieren jaarrekening die de ondernemer heeft gedeponeerd. U kunt dit document gebruiken als u een origineel financieel overzicht wilt van een onderneming. Deze jaarrekening is meestal enkele dagen na deponering beschikbaar. Bekijk een voorbeeld van een originele jaarrekening

Digitaal gewaarmerkte jaarrekening
Dit is een originele jaarrekening, maar dan digitaal gewaarmerkt met een digitale handtekening. Dit geeft zekerheid dat het document afkomstig is van de Kamer van Koophandel, waardoor het geschikt is voor officieel gebruik. Een digitaal gewaarmerkte jaarrekening is meestal enkele dagen na deponering beschikbaar.

Standaard jaarrekening
Van de gedeponeerde jaarrekeningen worden de balans en indien aanwezig de winst- en verliesrekening volgens een standaardformaat opgevoerd. Zo kunt u cijfers van verschillende boekjaren of verschillende ondernemingen eenvoudig vergelijken. Een standaard jaarrekening is ongeveer 4 weken na deponering beschikbaar. Bekijk een voorbeeld van een standaard jaarrekening

Meest recente (standaard) jaarrekeningen
De 3 meest recente standaard jaarrekeningen van een onderneming kunt u tegelijk naast elkaar inzien. Zo krijgt u een beeld van trends en ontwikkelingen bij deze onderneming. Voordat u het product bestelt, ziet u welke boekjaren u te zien krijgt. Als er nog geen 3 jaarrekeningen beschikbaar zijn, krijgt u de 2 meest recente jaarrekeningen.

Als een jaarrekening wel gedeponeerd maar nog niet beschikbaar is, dan staat in het scherm: “jaarrekening is (nog) niet verwerkt”. U kunt dan contact met ons opnemen om de jaarrekening met voorrang te laten verwerken.

Let op:

  • Als u bijvoorbeeld eerst een standaard jaarrekening opvraagt en vervolgens het origineel erbij wilt inzien (of andersom), dan betaalt u voor beide jaarrekeningen.
  • Als u dezelfde jaarrekening meerdere malen op dezelfde dag opvraagt met dezelfde toegangscode, betaalt u slechts één keer.
  • Het kan voorkomen dat er van één boekjaar meerdere originele jaarrekeningen aanwezig zijn. Deze jaarrekeningen van hetzelfde boekjaar kunt u inzien tegen het tarief van één jaarrekening.
  • Jaarrekeningen die gedeponeerd zijn langer dan 7 jaar geleden, worden niet aangeboden.

Overzicht van de verschillen tussen de jaarrekeningen


Product variant
Onderdelen per productvariant
    Standaard
OrigineelGewaarmerktMeest recente
Toelichtingen op de balans en winst- en verliesrekening
    Nee
JaJaNee
Accountantsverklaring
    Nee*
JaJaNee*
Accountantsverslag
    Nee
JaJaNee
Aantekeningen, afgeplakte handtekeningen, stempels
    Nee
JaJaNee
Details van iedere balanspost
    Nee
JaJaNee
Financiële kengetallen
    Ja
NeeNeeNee
Meerdere boekjaren van één onderneming eenvoudig te vergelijken
    Nee
NeeNeeJa
Jaarrekeningen van verschillende ondernemingen eenvoudig te vergelijken
    Ja
NeeNeeNee
Enkele dagen na deponering beschikbaar
    Nee
JaJaNee
Omrekening naar euro’s mogelijk
    Ja
NeeNeeJa

*er is wel een indicatie of er accountantsverklaring aanwezig is en wat het oordeel is.

Welke bedrijven moeten een jaarrekening deponeren?

Niet alle bedrijven en organisaties in het Handelsregister hoeven een jaarrekening te deponeren. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf moeten bepaalde gegevens in de jaarrekening staan. Alle informatie hierover vindt u op www.kvk.nl/deponeren

Op welk manier ontvangt u originele jaarrekeningen?

Een originele jaarrekening is een gescande versie in pdf-formaat. Om deze te bekijken, heeft u een pdf-reader nodig (bijvoorbeeld Adobe Reader). Omdat sommige jaarrekeningen veel pagina’s hebben, kan het even duren voordat u de jaarrekening op uw scherm te zien krijgt.

Problemen met het inzien van originele jaarrekeningen

Als u problemen ondervindt bij het bekijken van de originele jaarrekeningen, kan dit de volgende oorzaken hebben:

  1. U heeft te kort gewacht bij het inladen van de jaarrekening.

  2. Als u een originele jaarrekening opvraagt, hangt het af van de hoeveelheid pagina´s van de jaarrekening hoe lang u moet wachten voordat de jaarrekening op uw scherm verschijnt. Bij grote hoeveelheden pagina´s kan dit enkele minuten duren.
  3. U heeft geen pdf-reader geïnstalleerd.

  4. Om de jaarrekening te bekijken heeft u een pdf-reader nodig. Veel pdf-readers (zoals de Adobe Reader) kunt u gratis downloaden. Heeft u vandaag de jaarrekening opgevraagd? Installeer dan de pdf-reader vandaag nog en vraag de jaarrekening opnieuw op. U betaalt dan niets extra.
  5. U heeft onlangs een nieuwe browser geïnstalleerd.

  6. Als u onlangs een nieuwe browser heeft geïnstalleerd, dan kan het nodig zijn om uw pdf-reader opnieuw te installeren om deze weer aan uw browser aan te passen.
  7. De versie van de Adobe Reader die u gebruikt is niet up-to-date.

  8. Wij raden u aan om altijd de laatst beschikbare versie van Adobe Reader te gebruiken. U kunt deze gratis downloaden. Heeft u vandaag een jaarrekening opgevraagd maar niet kunnen zien? Upgrade dan vandaag nog de Reader en vraag de jaarrekening opnieuw op. U betaalt dan niets extra.
  9. Uw browser accepteert geen ActiveX-elementen.

  10. Als u een foutmelding krijgt over ‘ActiveX’ of alleen een wit scherm ziet, dan accepteert uw browser geen ActiveX-elementen. U kunt dit aanpassen in uw browserinstellingen bij het onderdeel Beveiligingopties. Zorg ervoor dat alle onderdelen met betrekking tot ActiveX-elementen zijn ingeschakeld. Vraag eventueel uw systeembeheerder om hulp.
  11. De combinatie van besturingssysteem, pdf-reader en browser gaat niet goed samen.

  12. Als u problemen ondervindt die niet zijn op te lossen door de aanpassingen hierboven, liggen de problemen waarschijnlijk aan de combinatie van systemen die u gebruikt.

Tips:

  • Beschikt u over meerdere browsers? Probeer de jaarrekening dan eens met een andere browser op te vragen.
  • Download een nieuwere versie van de Adobe Reader. Installeer deze en probeer de jaarrekening opnieuw op te vragen.

    Blijft u problemen ondervinden? Noteert u dan de volgende punten en neem contact met ons op.

  • de versie van uw besturingssysteem (WindowsXP, Windows 7, Mac OS, etc.);
  • de versie van Adobe Reader (6.0, 70, etc.);
  • de versie van uw browser (Internet Explorer 7.0, 8.0, Firefox 8.0.1, 9.0.1, Chrome etc.);
  • het apparaat dat u gebruikt (pc, tablet, smartphone, etc.)
  • het KvK-nummer en het boekjaar van de jaarrekening die u probeerde op te vragen.

    Hoe werkt het digitaal waarmerken van jaarrekeningen?
    De digitaal gewaarmerkte jaarrekening is een pdf-document dat digitaal ondertekend (digitaal gewaarmerkt) is door de Kamer van Koophandel. Een digitaal ondertekend pdf-document garandeert:

  • de identiteit van de ondertekenaar (de handtekening);
  • dat het pdf-document tijdens het versturen niet is gewijzigd.

    Als u een digitaal gewaarmerkt document bestelt, ontvangt u een e-mail met een link naar uw Persoonlijke pagina waar u het document kunt downloaden. Om zeker te weten dat het document verstrekt is door de Kamer van Koophandel en er sinds het moment van verstrekking niets aan de inhoud is gewijzigd, kunt u de digitale handtekening op het pdf-document controleren. Hiervoor heeft u de verificatietool nodig.

    Als de digitale handtekening ongeldig is, dan kunnen er geen rechten aan het digitaal gewaarmerkt document worden ontleend. De digitale handtekening is minimaal 11 maanden en maximaal 12 maanden te controleren. Na deze periode is het certificaat waarmee de handtekening is te verifiëren verlopen. U kunt dan nog wel het document inzien, maar u kunt de handtekening niet meer controleren.

    Let op: Een geprinte versie van een digitaal gewaarmerkte jaarrekening is niet geschikt voor officieel gebruik.

    Meer informatie over digitaal gewaarmerkte documenten vindt u op www.kvk.nl/egd.

    Welke gestandaardiseerde jaarrekeningen zijn beschikbaar?

    In de gestandaardiseerde jaarrekeningen zijn de balans en eventueel de winst- en verliesrekening volgens een standaardformaat ingevoerd en opgeslagen. Informatie over de verschillende posten van een standaard jaarrekening kunt u vinden in de Handleiding Jaarrekeningen.

    Sommige jaarrekeningen zijn niet beschikbaar in standaardvorm, dit zijn jaarrekeningen:

  • van andere rechtsvormen dan nv’s, bv’s en coöperaties die genoemd zijn in de handleiding;
  • van banken en verzekeringsmaatschappijen;
  • opgesteld in een andere taal dan het Nederlands, Duits, Engels of Frans.

    Van deze jaarrekeningen, indien ze niet langer dan 7 jaar geleden gedeponeerd zijn, zijn wel de originele en gewaarmerkte versies te bestellen.

    Als een onderneming zowel een vennootschappelijke als geconsolideerde jaarrekening heeft gedeponeerd, zijn alleen de geconsolideerde cijfers te zien.

  • Heeft u na het lezen van deze help-tekst nog vragen, kijk dan bij veelgestelde vragen, of neem contact met ons op.